Miesięczne archiwum: Październik 2015

Ziarnko pieprzu. Stało się – nie przyjęli mnie do pracy (Ćwiczenie 3)

Celem tego eksperymentu jest konstruktywne poradzenie z odrzuceniem Twojej kandydatury na dane stanowisko, wykorzystanie tej sytuacji do uczenia się i rozwoju.

Pierwsze, co potrzebujesz, to uświadomić i zaakceptować swoje emocje. Cokolwiek czujesz, jest to ok. Masz do tego prawo. Następnie zauważ, co masz ochotę zrobić i co myślisz. Dokończ poniższe zadnia (bez cenzurowania):

  1. Kiedy dowiedziałem się, że moja kandydatura została odrzucona, poczułem…
  2. Kiedy dowiedziałem się, że moja kandydatura została odrzucona, miałem ochotę (zrobić)….
  3. Kiedy dowiedziałem się, że moja kandydatura została odrzucona, pomyślałem…

Zadaj sobie teraz następujące pytania:

  1. Czy to, co czuję wspiera mnie i pomaga mi działać w tej sytuacji w sposób konstruktywny? Jaki wpływ może to mieć na moje dalsze poszukiwanie pracy?

Zanim zaczniesz dalsze poszukiwanie pracy, ważne jest abyś uwolnił się do wszystkich negatywnych emocji związanych z odrzuceniem Twojej kandydatury. W przeciwnym razie w mniejszym lub większym stopniu będą Cię one paraliżowały, tliły w Twoich oczach, pobrzmiewały w słowach, rzutowały na Twoje zachowania i reakcje, co może nie być obojętne dla wyniku kolejnej rozmowy kwalifikacyjnej. Pozbyć się ich może Ci pomóc fizyczny ruch, rozmowa z przyjacielem, praca z terapeutą, zapisanie ich na kartce i spalenie, czy – jeśli jesteś osobą wierzącą – modlitwa.

  1. Czy to, co mam ochotę zrobić pomoże mi w dalszym poszukiwaniu pracy?

Jeśli dojdziesz do wniosku, że nie, zastanów się, co mógłbyś zrobić w zamian. Wymyśl kilka sposobów działania, które mogłyby zwiększyć Twoje szanse na znalezienie pracy.

  1. Czy to, co myślę w tej sytuacji, jest oparte na realnych faktach? Czy pomaga mi czuć się tak jak chcę się czuć? Czy pomaga mi podjąć konstruktywne dalsze działania?

Zauważ, że w tym wszystkim najważniejsze jest to, co myślisz, bo to właśnie to, co myślisz o danej sytuacji uruchamia Twoje uczucia i działania. To również tu masz najłatwiejszy dostęp, a więc i największy wpływ. Jeśli Twoje myślenie nie wspiera Cię, to co może Cię wesprzeć? Zastanów się, co innego mógłbyś myśleć w tej sytuacji, aby Twoje myślenie wspierało Cię konstruktywnie. Zauważysz też, że gdy zmieni się Twoje myślenie zmienią się i Twoje emocje i motywacja do działania.

Ziarnko pieprzu. A co jeśli mnie odrzucą? (Ćwiczenie 2)

Celem tego eksperymentu jest odkrywanie osobistego znaczenia odrzucenia twojej kandydatury na dane stanowisko i rozwijanie w sobie umiejętności radzenia sobie z nim.

Zadaj sobie pytanie, w jakim stopniu boisz się odrzucenia Twojej kandydatury na dane stanowisko. Czasami ludzie boją się tak bardzo, że boją się nawet w myślach nazwać swój lek, tak jakby przez nazwanie go mogli sprowokować, że ich lęk się zmaterializuje. W gruncie rzeczy, kiedy nazywasz lek z jednej strony stajesz się go bardziej świadomy, z drugiej uzyskujesz nad nim większą kontrolę. Lek, któremu zaprzeczasz, którego się wypierasz ma nad Tobą większą władzę i może Cię sparaliżować w najmniej odpowiednim momencie. Czytaj dalej