Zdobywanie pracy (część 37) – Do celu, czyli do kogo?

Jeśli przebrnąłeś przez etap wstępnej analizy rynku, to dobrze. Prawdopodobnie nie zabrało Ci to aż tak dużo czasu, jak początkowo sądziłeś. Zakładam, że z 10 wstępnie wyselekcjonowanych firm po końcowej analizie zostały dwie, a może trzy. Więcej nie trzeba. Możesz iść dalej.

Kolejnym krokiem będzie zidentyfikowanie osób, które w wybranej przez Ciebie firmie mogą być zainteresowane bezpośrednio Twoją wartością. Spójrz jak radzili sobie z tym zadaniem bohaterowie tego bloga.

Łukasz (IT) Firmy programistyczne/wdrożeniowe Właściciel, Kierownik Działu Wdrożeń, Kierownik Działu Obsługi Klienta
Łukasz (marketing) Małe i średnie firmy (od 10 do 250 osób zatrudnionych) Kierownik/Dyrektor Działu Marketingu, Działu Sprzedaży, Działu Promocji
Łukasz (marketing duża firma) Duże firmy (powyżej 250) Kierownik/Dyrektor Działu Marketingu, Działu Sprzedaży, Działu Promocji
Bartek (przedstawiciel handlowy) Firmy zajmujące się dystrybucja w kanale tradycyjnym Właściciel, Dyrektor/Kierownik Działu Sprzedaży
Ania Firmy około edukacyjne (od materiałów szkoleniowych, poprzez szkolenia na cateringu kończąc) Właściciel, Dyrektor/Kierownik Działu Sprzedaży
Wojtek Firmy bez ograniczeń Właściciele, Zarząd firm (od średnich do dużych), osoby z Rady Nadzorczej
Maria Firmy bez ograniczeń Właściciel, Kierownicy Działów
Bogdan Firmy produkcyjne Dyrektor/Kierownik ds. Produkcji lub Utrzymania Ruchu
Asia Bardzo duże firmy (najlepiej z rozproszoną strukturą) Właściciel, Zarząd firmy, osoby z Rady Nadzorczej
Łukasz (sprzedaż, zakupy) Małe i średnie firmy Właściciel, Kierownik Działu Sprzedaży
Ja, Bartosz Nestorowicz Średnie i duże firmy, firmy szkoleniowe Dyrektor/Kierownik Działu Personalnego lub Marketingu. Właściciel firm szkoleniowych.

Jeśli masz wątpliwości, kto powinien być odbiorcą wiadomości jaką prześlesz, to zadziałaj intuicyjnie. Ważne jednak jest to, by Twoja wiadomość miała konkretnego adresata. Chodzi o to, byś nie stracił kontroli nad procesem. Jeśli wyślesz swoją aplikację w ciemno do firmy, to nie wiesz, co się z nią stanie. Trudno Ci będzie uzyskać informację zwrotną na ten temat. Dlatego lepiej jest wpisać nawet przypadkowego odbiorcę niż żadnego.

A jak zidentyfikować adresata? Metod jest kilka. Zacznijmy od właścicieli. Zakładam, że każda firma ma stronę internetową. Z niej łatwo się dowiedzieć, w jakiej formule prowadzony jest biznes. Jeśli jest to działalność gospodarcza lub spółka cywilna, to w nazwie powinny znajdować się nazwiska właściciela lub wspólników. Widać to najczęściej w zakładce „Kontakt” gdzie podawana jest pełna nazwa podmiotu.

W przypadku spółki z o.o. (Sp. z o.o.) dane dotyczące właścicieli oraz osób z zarządu, czyli ścisłej dyrekcji znaleźć można w KRS-ie (Krajowy Rejestr Sądowy). Dostęp do niego jest łatwy i powszechny dzięki internetowi. Tam znajdziesz te oraz sporo innych ciekawych i pomocnych informacji.  Gorzej ma się sprawa ze spółkami akcyjnymi (S.A.). W tym przypadku identyfikacja głównego akcjonariusz może być niemożliwa chyba, że spółka notowana jest na giełdzie. Ta wymaga, aby informacje tego typu były dostępne inwestorom. Można je najczęściej znaleźć na strona internetowych firm w zakładkach – historia, władze, ład korporacyjny, informacje dla inwestorów itp.

A co ze szczeblem Dyrektorskim/Kierowniczym? Tu sprawa jest prostsza. Zacznij od strony internetowej firmy. Często umieszczana jest w niej struktura organizacyjna lub osoby do kontaktu w tym Kierownicy odpowiedzialni za określony obszar działalności. Jeśli to nie da rezultatu, to przejdź do portali społecznościowych typu GoldenLine, Linkedin czy Profeo. Poszukaj osób posługując się nazwą firmy (wyszukiwanie zaawansowane). W większości przypadków znajdziesz tam tego, którego szukasz. A gdyby i ta metoda nie dała rezultatu? Rzadko się to zdarza. Wtedy nie pozostaje Ci nic innego jak zadzwonić do firmy.

Możesz to zrobić na dwa sposoby. Późno wieczorem. Jest wówczas szansa, że odbierze portier, ochroniarz czy sprzątaczka. To osoby, które mogą udzielić Ci wielu cennych informacji. Lub zrobić to w biały dzień. Jak rozmawiać i o co pytać? To w następnym tygodniu.

Do tej pory ukazały się następujące artykuły: