Zdobywanie pracy (część 23) – Przykłady CV opartych o kwalifikacje (marketing)

Mam nadzieję, że świąteczno-noworoczna przerwa sprawiła, że jesteś pełen sił i werwy. Nic nie stoi więc na przeszkodzie, aby powrócić do przerwanego wątku. W poprzednim artykule pokazałem jak Łukasz zaprezentował siebie w obszarze IT. Czas na nową odsłonę Łukasza tym razem na polu marketingowym.

Łukasz podobnie jak za pierwszym razem zaczął projekt od odpowiedzi na pytanie związane z korzyściami. Jakie korzyści może odnieść menadżer z faktu zatrudnienia go u siebie w firmie?

Co może dostać menadżer dzięki temu, że posiadam takie, a nie inne kwalifikacje? – myślał Łukasz. Na pewno jestem w stanie mu powiedzieć, czy na rynku, na którym prowadzi działalność gospodarczą jest jeszcze miejsce na dalszy rozwój. Po drugie, odpowiedzieć na pytanie o to, jak przyciągnąć klientów. Po trzecie zaś, jak wykorzystać Internet w sprzedaży. To są korzyści jakie jestem w stanie dać.

Moim zdaniem to bardzo ciekawe korzyści. Wiele osób byłoby nimi zainteresowanych. Czy jest ktoś, kto na rynku pracy jest w stanie za nie zapłacić (zasada kupca)?  Uważam, że tak. W pierwszej kolejności właściciele małych i średnich firm. Często nie mają oni osobnych działów marketingu i sami próbują uzyskać odpowiedź na wyżej przytoczone pytania. Gdyby mieli gwarancję, że Łukasz pomoże im w tym, to na pewno ochoczo zatrudniliby go u siebie. Do nich więc będzie adresowane to przesłanie.

Sam dokument przyciągnął uwagę kilku przedsiębiorców – bo pokażcie mi takiego, który nie byłby zainteresowany posiadaniem odpowiedzi na zadane przez Łukasza pytania. Na sukces złożyły się więc:

  • pytania postawione przez Łukasza wzbudzające ciekawość i zainteresowanie (pytania uniwersalne, czyli ważne bez względu na branżę i czas),
  • tabela samooceny kwalifikacji (uwiarygadniająca to, że Łukasz jest faktycznie w stanie znaleźć odpowiedź na postawione pytania),
  • powołanie się na obiektywny fakt związany z odniesieniem sukcesu u obecnego pracodawcy (zwiększanie wiarygodności),
  • krótka notka związana z wykształceniem (dodatkowe potwierdzenie kwalifikacji),
  • oraz historia zatrudnienia.

Przy okazji pracy z wyżej pokazanym dokumentem narodziło się dodatkowe pytanie – czy taki dokument, który zrobił wrażenie na właścicielach małych i średnich firm jest na tyle uniwersalny by prezentować go w korporacjach?

Moim zdaniem nie. Ponieważ tam, na tego rodzaju pytania odpowiadają osoby zatrudnione w randze kierownika lub dyrektora odpowiedzialnego za dany kanał sprzedaży. W tych firmach czytający Twoje przesłanie menadżer zazwyczaj dokładnie wie czego szuka (jakich kwalifikacji) i jakie mają one u niego praktyczne zastosowanie. Jeśli takiej osobie zasugerujesz to, czym mógłbyś się zajmować to może zostać to odebrane niemal jak obelga. Dlatego tam, gdzie mamy do czynienia z wąską specjalizacją lepiej jest pokazywać bezpośrednio kwalifikacje. Nie zapominając o tym, żeby przy okazji uspokoić przyszłego przełożonego i zapewnić o swojej lojalności. Dlatego Łukasz przygotował trzeci dokument z intencją prezentowania go w korporacjach. Oto jak do tego podszedł.

I tu także odbiór tego co przygotował Łukasz okazał się bardzo dobry. Na sukces złożyły się:

  • klarowność (jasność przekazu, którą widać już po paru sekundach),
  • konkretna propozycja kwalifikacji do kupienia,
  • zapewnienie o lojalności,
  • powołanie się na obiektywny fakt związany z odniesieniem sukcesu u obecnego pracodawcy (zwiększanie wiarygodności),
  • linki do portfolio.

Podsumowując. Pomimo tego, że kwalifikacje jakie posiada Łukasz są dosyć popularne na rynku i wcale nie unikatowe, to udało mu się zainteresować swoją osobą wielu przedsiębiorców i menadżerów z różnych branż i różnej wielkości firm. Czy można chcieć więcej?

I jeszcze jedna uwaga. Chociaż Łukasz świetnie mówi po angielsku, nie wpisał tej kwalifikacji. Jeśli pracodawca będzie tego wymagał i dowie się, że Łukasz spełnia ten warunek będzie miło zaskoczony.  A nic tak dobrze nie wróży sukcesu jak miła niespodzianka.

Do tej pory ukazały się następujące artykuły:

 

  • DariaAleksandra

    Świetnie i jasno wyłożone, jak dostosować cv do potencjalnego miejsca pracy. Taki laik w tej dziedzinie jak ja, mógłby popełnić niejedno faux pa, dlatego super że wykazał Pan tę istotną różnicę.

  • http://www.nestorowicz.pl/ Bartosz Nestorowicz

    Do usług.

  • Monika Sikora

    Tutaj też brakuje przykładu CV.