Zdobywanie pracy (część 10) – Kwalifikacje (część 1)

Sukces buduje się na solidnych fundamentach. W przypadku zdobywania pracy na rynku ukrytym, fundamentem jest wiedza dotycząca tego, jakimi atutami dysponujesz. Bo, że takie masz – nie mam wątpliwości. By je odkryć, wspólnie przejdziemy przez proces ich określania. Jego finałem będzie wybór Twojej osobistej strategi zdobycia pracy. Zaczynamy od kwalifikacji.

Zdarza się, że aby wykonać określone zadanie konieczne są do tego kwalifikacje. Bez nich nie ma szans na osiągnięcie założonego celu. Przez kwalifikacje rozumiem umiejętności nabyte i służące do właściwego wykonania danej pracy. Są to np. umiejętność obsługi komputera, koparki, dźwigu, czy też znajomość języka obcego. Czasami ukończenie jakiejś szkoły też jest szeroko rozumianą kwalifikacją. Dzieje się tak w przypadku szkół o profilu zawodowym, techników, czy uczelni wyższych politechnicznych lub medycznych. Często kwalifikacje potwierdzone są dyplomem albo certyfikatem, choć nie zawsze. Można przecież opanować konkretną umiejętność nie chodząc na kursy czy szkolenia.

Generalnie kwalifikacje stają się dla menadżerów istotne wtedy, kiedy:

  1. są niezbędne do tego, by wykonywać określoną pracę (musisz być lekarzem, aby dostać etat w przychodni),
  2. czas potrzebny na to, by je uzyskać jest długi i dlatego lepiej jest poszukać osób już je posiadających niż wysyłać na kursy i szkolenia kogoś „świeżego” (lepiej zatrudnić pielęgniarkę, niż wysłać kogoś na parę lat do szkoły na koszt firmy),
  3. chodzi o jakość wykonania danej pracy (warto zlecić zrobienie skomplikowanego spawu fachowcowi z potwierdzonymi kwalifikacjami, niż ryzykować wpadkę),
  4. wymaga tego prawo (aby wozić ludzi musisz mieć prawo jazdy oraz ukończony kurs bezpiecznego przewozu osób).

W takich sytuacjach jak powyższe, menadżer zmuszony jest zatrudniać osoby o określonych kwalifikacjach. Jeśli je masz, istnieje duża szansa na to, że pracę dostaniesz. Jeśli dodatkowo opanowałeś je na wysokim poziomie, to wiedz, że możesz oprzeć strategię poszukiwania pracy właśnie o nie. Czy w twoim przypadku jest to właściwa strategia? Przekonajmy się.

Aby dowiedzieć się czy to, co potrafisz robić, może zainteresować menadżera wypisz wszystkie swoje kwalifikacje. Możesz to zrobić odpowiadając sobie na następujące pytania:

  1. Czym potrafię się posługiwać? (maszyny, języki, systemy, instrumenty itp.)
  2. Co jestem w stanie zrobić? (remont, badanie, analizę, opracowanie itp.)
  3. Jakie mam dyplomy, uprawnienia lub certyfikaty?

Wypisz wszystko co przychodzi ci do głowy bez cenzurowania i oceny. Poproś swoich znajomych o pomoc. Niech oni też dołożą swoją cegiełkę. Możesz też, szukając inspiracji, wejść na stronę www.parp.gov.standardy.pl lub www.diagnozowaniekompetencji.pl, tam znajdziesz wypisane kwalifikacje zawodowe oraz umiejętności niezbędne do tego, by wykonywać dany zawód.

Zobacz jak z tym zadaniem poradził sobie Łukasz, pracownik Horyzontu.

Łukasz potrafi się posługiwać:
  1. Językiem angielskim
  2. Pakietem MS Office (Excel, Word, PowerPoint itd.)
  3. Narzędziami do administracji systemami IT
  4. Systemami operacyjnymi
  5. Serwerami NAS i Windows
  6. Programem Corel Draw
  7. Programem Photoshop
  8. Aplikacją JOOMLA
  9. Technikami zarządzania czasem
  10. Matematyką
  11. Systemem Android
  12. Gitarą
Łukasz jest w stanie:
  1. Przeprowadzić badania rynku
  2. Przeprowadzić segmentacja rynku
  3. Dokonać analizy klientów
  4. Administrować domenami i witrynami
  5. Prowadzić uprawę truskawek
  6. Prowadzić sprzedaż truskawek
  7. Serwisować sprzęt komputerowy
  8. Prowadzić helpdesk software’owy
  9. Składać meble z Ikei
  10. Robić proste remonty
  11. Chronić dane osobowe
  12. Wdrażać nowe oprogramowanie w firmie
  13. Zarządzać treścią na portalach społecznościowych
  14. Pozycjonować ogłoszenia rekrutacyjne

Łukasz ma:
  1. Prawo jazdy kategorii B
  2. Uprawnienia Administratora Danych Osobowych
  3. Certyfikat językowy LCCI Business English
  4. Dyplom technika ekonomisty o specjalności „rachunkowość i finanse”
  5. Dyplom magistra o specjalności „menedżer w procesie zarządzani”

Całkiem sporo jak na jedną osobę. Gdybyśmy jeszcze trochę popracowali nad listą byłoby tego o wiele więcej. Nie ma jednak sensu zawalać Was taką ilością szczegółów. Ważne jest to, że już z samej listy wynika, jak wiele Łukasz potrafi i może zaoferować pracodawcy. Generalnie warto jest na to zadanie poświęcić parę dni czasu – wraz bowiem z jego upływem, Twój umysł będzie coraz bardziej wyczulony na wyłapywanie nowych kwalifikacji. Aby ten proces zintensyfikować możesz przeprowadzić proste ćwiczenie. Jego treść zamieszczona została w zakładce Ćwiczenia i przykłady – Ćwiczenie nr 4.

Pamiętaj, że potrafisz całkiem sporo. Nawet jeśli nie zdajesz sobie z tego sprawy. Po to by przeżyć w kraju wysokorozwiniętym musisz opanować szereg umiejętności. Jest ich co najmniej około 700 (zdaniem amerykańskich naukowców). O niektórych oczywiście nie warto wspominać, bo są zbyt prozaiczne. Wiele jednak to umiejętności, za które ktoś na rynku pracy chce płacić. Nie lekceważ tego co potrafisz.

Do tej pory ukazały się następujące artykuły: