Zdobywanie pracy (część 6) – Jak pisać CV w odpowiedzi na ogłoszenie?

Dzięki temu, że przeczytałeś poprzedni artykuł potrafisz odpowiedzieć sobie na pytanie, czy warto jest podjąć trud i wysłać swoje CV w odpowiedzi na ogłoszenie jakie znalazłeś w internecie. I czy występująca zgodność profilowa jest wystarczająca by odnieść sukces. Wbrew pozorom to ważna umiejętność, choć niektórym z Was cała ta sprawa może wydawać się banalna i niewarta wzmianki. Ja, widząc „co” przychodzi w odpowiedzi na ogłoszenia,  patrzę na to inaczej.  Autorzy większości bowiem aplikacji ignorują zasadę, o której pisałem. Jeśli Ty się do niej zastosujesz, uzyskasz przewagę na już starcie.

Sama zgodność profilowa to jednak nie wszystko. Konieczne jest, aby była w odpowiedni sposób pokazana. Statystycznie, rekruter poświęca na przeglądnięcie jednego CV około 25 sekund, a to oznacza, że podczas procesu budowania swojego życiorysu kierować się będziesz ‚Zasadą Klarowności’. Zasada ta mówi, że przejrzystość prezentacji oraz możliwość szybkiego docierania do informacji kluczowych dla rekrutera są priorytetami. Są ważniejsze niż to, co możesz o sobie powiedzieć (mam na myśli ilość danych i informacji). Dlatego:

  1. Przygotuj swoje CV w oparciu o wzór jaki pokazałem w poprzednim artykule z tego cyklu (wersja poprawiona) – do niego rekruterzy są najbardziej przyzwyczajeni, bo go znają i w oparciu o niego najłatwiej dojść im do ważnych dla nich informacji.
  2. Zadbaj o to, by CV było przejrzyste, a wszystkie kluczowe dla projektu wymagania były widoczne, co znacznie ułatwi rekruterowi pracę i „pomoże” podjąć właściwą decyzję.
  3. Postaraj zmieścić się na jednej, góra dwóch stronach (choć ja zdecydowanie rekomenduję jedną stronę). Nie pisz zbyt dużo o sobie. To nie ty jesteś dla rekrutera najważniejszy, tylko Twój profil. Jeśli spełniasz wymagania i tak zostaniesz zaproszony i uwierz mi, że jeśli na spotkaniu przedstawisz nowe fakty ze swojego życia zawodowego, to zrobisz ogromnie pozytywne wrażenie. Pamiętaj, człowiek wydaje się być bardziej interesujący, jeśli dozuje wiedzę o sobie. Druga strona może bowiem odkrywać coraz to nowe, ciekawe rzeczy i fakty. To ekscytujące. Niestety większość z aplikujących stara się od razu napisać o sobie wszystko. Tego nie da się zrobić, nie jest potrzebne, a czasami wręcz szkodliwe.
  4. Wyślij przygotowaną aplikację pod wskazany adres i pozostaw sprawy swojemu biegowi. Jeżeli, pomimo tego, że spełniasz wszystkie wymagania nie otrzymujesz zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną to oznacza, że są ku temu jakieś powody i tyle. Szkoda czasu na drążenie tematu i niepotrzebne nerwy. Odpuść.

To główne wytyczne. Oprócz nich parę pomniejszych (do których jeśli nie jesteś przekonany, nie musisz się stosować – choć ja osobiście uważam, że warto). Istotę tego co tu proponuję, da się sprowadzić do stwierdzenia, że im mniej rzeczy o sobie powiesz, tym mniej powodów dajesz do tego by Cię odrzucono oraz mocniej koncentrujesz uwagę rekrutera na tym, że spełniasz wymagania. Czyli dajesz to, na czym mu najbardziej zależy. A zatem:

  • Jeżeli w treści ogłoszenia nie został zawarty wymóg zamieszczenia zdjęcia to nie dołączaj go. Najczęściej kandydaci wybierają swoje najlepsze zdjęcia, często wyretuszowane lub pozowane, dlatego w większości przypadków na żywo robią zdecydowanie gorsze wrażenie. Nie jest to oczywiście powód do tego, by kogoś nie przyjąć do pracy, ale bywa, że rekruter albo menadżer są „rozczarowani”, a to na samym początku rozmowy nie rokuje dobrze.
  • Nie zamieszczaj informacji o swoich zainteresowaniach. Są one z punktu widzenia rekrutera nieistotne. Dla niego liczy się przecież nie to, co kto lubi, ale to na ile jest zgodny z profilem idealnego kandydata. O zainteresowaniach powiesz na rozmowie kwalifikacyjnej. Nie znam sytuacji, kiedy kandydat spełniając wymagania zostałby odrzucony z powodu braku informacji o zainteresowaniach czy hobby. Znam natomiast sytuacje, kiedy kogoś skreślono właśnie z powodu podanych zainteresowań.
  • Zawsze zaczynaj swoje CV od danych osobowych. Dla rekrutera, szczególnie z działu personalnego, który przegląda ich setki, twoje dane służą identyfikacji. To bardzo ważne. Bywa, że kiedy są umieszczone na końcu mocno dezorganizują pracę rekrutera, a to jest niepotrzebne.
  • Ogranicz do minimum, a najlepiej zrezygnuj z informacji zbędnych (np.: stan cywilny, wielkość rodziny, szkoła podstawowa, kursy i szkolenia itp.). Brak tych informacji sprawia, że CV jest bardziej czytelne i krótsze.
  • Prezentuj wszystko to, co ma związek z potrzebami pracodawcy, czyli mów jego językiem. Wszystko inne jest na tym etapie niepotrzebne.
  • Prezentuj się śmiało. Niczego nie ukrywaj, nawet jeśli sądzisz, że może to obniżyć twoje szanse na sukces. Twój wiek jest częścią twojej osobowości i zaprzeczając mu podkopujesz fundamenty poczucia wartości własnej (poruszam tu kwestie wieku, ponieważ statystycznie najczęściej pomijanym elementem w CV).

Jeśli zastosujesz się do tych sugestii, to z pewnością to co stworzysz, pozwoli Ci zaprezentować się lepiej niż większości Twoich kontrkandydatów do posady, o którą walczysz. Możesz jednak zrobić więcej. Możesz zrobić wrażenie. Jeśli uda Ci się je wywołać, to osiągniesz głowny cel na tym etapie procesu. Przestaniesz być anonimowy. Z 200 lub 300 CV to Ciebie będzie rekruter pamiętał i to do Ciebie w pierwszej kolejności powróci. Jak to zrobić? Zawsze kiedy jest to możliwe, powołuj się na fakty (liczby, dane itp.) oraz opinie innych ludzi o Tobie (wycinki z oceny okresowej, testów psychologicznych itp.). Ma to niezwykłą moc. Buduje wiarygodność i zaufanie. Dokładnie tak, jak zostało to zrobione w przykładzie z poprzedniego tygodnia. To potężne narzędzie perswazyjne. Nie ma jednak wrażenia i wiarygodności, jeśli nie ma głębokiego zrozumienia potrzeb pracodawcy – analizy treści ogłoszenia. Oraz przesłania napisanego we wspólnym języku. Języku, którego używają jedynie Ci, którzy na etapie redagowania CV myślą o potrzebie pracodawcy, a nie o sobie. To bowiem od realnej potrzeby pracodawcy zaczyna się każda przygoda z pracą. Pamiętaj: na tym etapie najważniejszy jest profil, a nie ilość informacji o Tobie.

Do tej pory ukazały się następujące artykuły: